Hoe blessures te voorkomen

      Geen reacties op Hoe blessures te voorkomen

Een mogelijke oorzaak van blessures

Hoe blessures voorkomen? Blessures zijn de grote frustratie van de hardloper. Bijna iedere hardloper raakt wel eens geblesseerd. Maar wat zorgt er nu voor dat je wel of niet geblesseerd raakt? Eén oorzaak kan zijn een geringe belastbaarheid. De ene loper is van nature veel belastbaarder dan de ander en kan de gekste dingen doen en niet geblesseerd raken, terwijl een andere loper bij het minste of geringste al op de bank zit. Dit is een factor waar je zelf geen controle over hebt maar die genetisch bepaald is. Er zijn echter ook een aantal factoren die je zelf wel in de hand hebt.

Door bewust aan deze punten te werken, kun je veel blessures voorkomen.

Efficiëntie van de looptechniek

Hoe efficiënt is je looptechniek? De manier waarop je loopt bepaalt in sterke mate hoe gevoelig je bent voor blessures. Als je iedere stap op je hak landt, een heel langzaam ritme hebt en in je heupen doorzakt tijdens het hardlopen, dan is de kans dat je geblesseerd raakt een stuk groter dan wanneer je op je voorvoet, met een hoog ritme en mooi uitgestrekt loopt. Hoe efficiënter je looptechniek is, hoe beter de impact van iedere pas wordt opgevangen, hoe minder je spieren en pezen te verduren krijgen en hoe minder gevoelig je voor blessures bent. Je looptechniek is gelukkig te verbeteren.
Hoe verbeteren: Je looptechniek is niet iets wat je in één dag aanpast, het optimaliseren van je looptechniek is waar Lichtlopen over gaat. Methodes om aan je looptechniek te werken zijn bijvoorbeeld videoanalyse, loopscholing en focussen op een goede techniek tijdens het hardlopen.

Meer over het verbeteren van je looptechniek en het voorkomen van blessures kun je lezen in ons e-book “Blessurevrij hardlopen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *